Як штучний інтелект змінив державні послуги, оборону, освіту й медицину у світі — дослідження
За три роки використання штучного інтелекту світовими урядами зросло в понад півтора раза. Про це говорить дослідження «Національні великі мовні моделі», проведене українською ШІ-спільнотою.
Головною причиною такого стрибка є те, що країни створюють локальні великі мовні моделі, які допомагають їм розробляти якісні ШІ-продукти для державного сектору, медицини, оборони, освіти та сільського господарства.
«Розвиток штучного інтелекту — один із наших пріоритетів зараз. Ми впроваджуємо ШІ в різні проєкти та сфери: від освіти до дефенс-тек. Завдяки цьому ми можемо стати ще швидшими та ефективнішими як держава. Саме тому мета цього року — максимально пришвидшитися й інтегрувати ШІ в проєкти. Для цього нещодавно запустили WINWIN AI Center of Excellence. Одне із завдань центру — запуск національної LLM. Вона стане основою для якісної розробки державних продуктів та пришвидшить інтеграцію штучного інтелекту в український бізнес», — зазначив Михайло Федоров, Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій — Міністр цифрової трансформації України.
Велика мовна модель (LLM) є видом штучного інтелекту, який працює за принципом людського мозку й може не лише аналізувати тексти, а й генерувати нові. Мовні моделі стають основами для роботи чатботів зі штучним інтелектом, як-от ChatGPT, Gemini та DeepSeek.
Щоб модель видавала текст, її попередньо навчають на великій кількості інформації. Особливістю національних моделей є те, що вони, на відміну від англомовних чатботів типу ChatGPT, створені на даних національними мовами локальних країн, наприклад, французькою, болгарською тощо.
Автори дослідження проаналізували 18 макрорегіонів у світі, що представляють 85% світового населення, і виявили ключові переваги створення моделей локальними мовами.
Досвід багатьох країн показує, що великі мовні моделі:
- спрощують роботу з нормативними документами (Албанія, Сербія)
- покращують комунікацію між органами влади та громадянами (Нідерланди)
- оптимізують процеси публічних закупівель і перекладу юридичних матеріалів (Албанія)
- підвищують ефективність ведення сільського господарства через індивідуальне консультування фермерів (Нігерія)
- покращують процеси у медицині: структурують медичні записи, прогнозують ризики захворювань і допомагають лікарям формувати медичні рекомендації (Швеція, Кенія)
- допомагають в обороні: їх використовують для пошуку інформації у відкритих джерелах (OSINT) та дають відповіді на запити військових, адаптовані до специфічних стилів військової комунікації (США, Китай)
- можуть адресно інформувати громадян про державну допомогу (Північна Македонія)
Розробивши національні моделі, країни створюють AI-асистентів та спеціалізовані чатботи для громадян — лікарів, школярів, фермерів, держслужбовців та інших спеціалістів і груп населення.
Ознайомлютеся з дослідженням «Національні великі мовні моделі» за посиланням.
Дослідження проведене українською ШІ-спільнотою на чолі з технологічною компанією OpenBabylon, спільнотою lang-uk та Українським католицьким університетом.
Відправ у Telegram