76% підприємців планують розширення бізнесу у 2023 році, – результати опитування
Дослідження Індексу настроїв малого бізнесу передбачає опитування підприємців та аналіз точок зростання, які стимулюватимуть його розвиток.
Попри труднощі, спричинені війною, 76% планують розширення бізнесу у 2023 році. З них 28% планують розширювати географію присутності, 26% — відкриття нових напрямків, 25% — вихід на зовнішні ринки, 21% — зміну кількості співробітників. Здебільшого підприємці покладаються на власні фінанси (30%) та меншою мірою на гранти (21%) і кредити (10%). Порівняно з 2021 роком втричі впала частка кредитних коштів у користуванні МСБ — тоді на них покладались 32% компаній. Про це свідчать результати проведеного опитування.
Показник Індексу настроїв МСБ впав до 2,4 балів з 5-ти можливих. Для порівняння, у 2021 році показник Індексу становив 2,6 балів, а у 2020 — 2,2 бали.
-
58% підприємців наразі незадоволені станом справ у їхньому бізнесі, цей показник дещо зріс порівняно з 2021 роком, тоді таких було 52%.
-
24% підприємців задоволені станом справ. Минулого року показник становив 32%.
Також опитування показали, що представники малого та середнього бізнесу вважають несприятливою економічну ситуацію в країні.
-
42% вважають її несприятливою
-
29% — катастрофічною
Однак варто зазначити, що під час активної фази пандемії коронавірусу ці оцінки були гіршими — тоді 44% респондентів оцінили стан економіки як катастрофічний.
«Рік повномасштабного вторгнення в Україну став, очікувано, одним з найскладніших в нашій історії, і малий та середній бізнес стикнулися з небаченими досі викликами. Та попри все бачимо, що українські підприємці зміцнюють свою резильєнтність і здатність адаптуватися до умов великої невизначеності. Так, дослідження Індексу настроїв МСБ показало, що 76% підприємців планують розширення бізнесу у 2023 році — за рахунок розширення напрямів, географії присутності чи початку експортування. Міністерство цифрової трансформації продовжує підтримувати підприємницьку екосистему, і результати опитування дають нам вектор, в який спрямовувати наші зусилля, зокрема в рамках проєкту з розвитку підприємництва Дія.Бізнес», — зазначила Валерія Іонан, Заступник міністра цифрової трансформації з питань євроінтеграції.
Наразі частка тих, хто прогнозує, що стан справ у бізнесу й надалі погіршуватиметься (38%), переважає кількість тих, хто очікує покращення ситуації (33%) у наступні пів року.
На оцінки бізнесів найбільший негативний вплив мають активні бойові дії та близькість до фронту, руйнування, обстріли, перебої з електропостачанням та зв'язком, недоступність кредитних коштів, зниження споживчого попиту та зменшення платоспроможності населення, ускладнення логістики, інфляція, податковий тиск.
Кредитування — традиційно актуальна тема для малого бізнесу. У 2022 році підприємці повідомляють про труднощі з отриманням кредитів. Серед опитаних МСБ 59% вважають банківське кредитування недоступним або важкодоступним, тоді як у 2021 році таких було 40%.
Також підприємців запитали про те, як на їхню роботу вплинули атаки на енергетичну інфраструктуру. Тільки 8% повністю зупиняють роботу через обстріли, ще 20% — тимчасово призупиняють. Більшість пристосовуються, наприклад, по 45% підприємців змінюють графік роботи та/або змінюють обсяги виробництва чи надання послуг.
«Нові виклики, що постали перед українськими підприємцями під час повномасштабного вторгнення проявили також і потенційні напрями розвитку. І цікавою тенденцією вбачаємо те, що 25% підприємців, які планують розширювати діяльність, хочуть робити це саме через початок експорту. Офіс з розвитку підприємництва та експорту працює над тим, щоб Експортний напрям Дія.Бізнес був активно представлений за кордоном, і український бізнес знайшов своїх партнерів та клієнтів по всьому світу» — зауважив Андрій Ремізов, Директор Офісу з розвитку підприємництва та експорту.
Для підготовки до роботи в таких умовах підприємці спрямували додаткові кошти на купівлю генераторів та інших ДБЖ (55%) і засобів зв’язку та Інтернету (41%). Водночас ті, в кого немає фінансової можливості, вимушені підлаштовуватись під графік відключень, зокрема й працювати в нічні зміни.
«Малий бізнес опинився у доволі скрутному становищі у воєнному 2022 році, тож ми пишаємось усіма, хто зміг адаптуватись та продовжити працювати у нових умовах. Хоча серед підприємців наразі переважають песимістичні настрої, вони все ж є дещо кращими, ніж у розпал пандемії у 2020 році. Будемо сподіватися, що найскладніші часи вже позаду, і як найбільша бізнес-асоціація в Україні ми й надалі підтримуватимемо МСБ в межах проєкту Unlimit Ukraine», — розповідає Анна Дерев’янко, виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації.
Дослідження провела Європейська Бізнес Асоціація в рамках проєкту Unlimit Ukraine за інформаційної підтримки Міністерства цифрової трансформації України, Офісу з розвитку підприємництва та експорту та національного проєкту Дія.Бізнес.
Деталі опитування за посиланням: https://bit.ly/3YSw0Ij
Відправ у Telegram