За підтримки Мінцифри вперше досліджено вплив відкритих даних на ремонт та будівництво доріг

17 листопада 2020, 18:27
  Перегляди 1186
  Перегляди 1186

За підтримки Міністерства цифрової трансформації в Україні вперше дослідили вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг.

Результати презентовано в аналітичному звіті

“Розвиток відкритих даних в Україні — невід’ємна частина цифрової держави, яку ми створюємо. Відкриття даних у сфері будівництва доріг підвищить прозорість роботи відповідних органів влади та дозволить усунути корупцію під час закупівель, дасть можливість протидіяти неякісно виконаним роботам, а також сприятиме рівному доступу до участі у тендерах для всіх учасників ринку”, — розказав Віцепрем’єр-міністр — Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.

Сьогодні завдяки оприлюдненню даних громадськість має доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться в системі Prozorro. А на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних доступні дані про фінансування дорожньої галузі, виконання планових та поточних ремонтів тощо. 

У звіті зібрані рішення на основі відкритих даних, що мають допомогти у розв'язанні проблемних питань дорожньої галузі. Серед них:

  • Боротьба з корупцією. Попри відкритість інформації щодо закупівель, існує низка потенційних корупційних ризиків під час проведення тендерів — штучне завищення вартості послуг, відсутність конкуренції та інше. У 2019 році правоохоронні органи оцінили корупційну складову, що закладена у вартість ремонту та утримання автомобільних доріг, на рівні 10-15% — близько 10-15 млрд грн.

Розслідування та дослідження на основі відкритих даних у системі Prozorro допомагають скасовувати проблемні закупівлі та створювати рівні умови участі у тендерах  для усіх  гравців ринку.  

  • Виявлення змови виконавців. Інструменти на основі відкритих даних та аналіз документів із системи Prozorro допомагають відстежувати поведінку учасників на тендерах, зв’язки між компаніями, де і як вони отримують довідки та готують документи для подачі на тендер тощо.

Так, у 2019 році розслідувачі з’ясували, що десять компаній виграли близько половини усіх тендерів на суму 42 млрд гривень — 48% від загальної вартості підрядів. При цьому низка компаній має спільну структуру власності. 

Серед виявлених порушень виконавців також — недотримання умов конкуренції під час торгів, розподіл діяльності ключових компаній за областями. За даними Світового банку, змова учасників ринку під час закупівель може збільшувати вартість будівництва на 40%. Натомість справедливі умови участі у тендерах сприяють економії державних коштів: за наявності 2-3 конкурентів ціна знижується у середньому на 9%, а за участі 4-5 конкурентів економія для державного бюджету вже становить 21%.

  • Удосконалення процедури закупівель. Аналіз тендерних заявок, рекомендацій та інших документів автодорожніх структур дають змогу виявити порушення у процедурах закупівель та усувати недоліки на законодавчому рівні.

  • Контроль ефективного використання бюджетних коштів. Дані на порталах data.gov.ua та spending.gov.ua дають можливість перевірити невикористані кошти на утримання доріг. Проаналізувати дані щодо ефективності використання коштів, які виділив Державний дорожній фонд у 2018 році на будівництво доріг, можна на порталі  «Моніторинг витрат на будівництво та ремонт доріг» від незалежного експертно-аналітичного центру “Офіс ефективного регулювання” (BRDO).

  • Контроль якості виконання робіт з будівництва, реконструкції та ремонту доріг. Відкриття даних дало змогу створити незалежні інструменти для технічного нагляду за якістю ремонтних робіт. 

CoST — міжнародна ініціатива з моніторингу будівництва та ремонту доріг, які фінансуються державою. Так, у 2019 році виявлені порушення  під час ремонту доріг ліквідовували коштом виконавця робіт, а не з бюджету. Зараз на ресурсі CoST аналізується понад шість тисяч договорів на суму понад 163 млрд гривень за період від 1 серпня 2016 року до сьогодні.

  • Скарги на поганий ремонт доріг. За результатами опитувань соціологічних компаній, незадовільна якість дорожнього покриття є проблемою, яка найбільше хвилює мешканців майже будь-якого населеного пункту або громади. Попри рекордні обсяги фінансування дорожньої галузі у 2018-2020 роках, 95% доріг в Україні перебувають у неналежному стані. 

Завдяки громадським сервісам на основі відкритих даних «Прозора інфраструктура» та «Антикорупційна карта ремонтів» мешканці можуть перевірити стан і якість відремонтованої дороги та повідомити про недоліки владі. 

  • Перевірка підрядників. За допомогою сервісів «Прозора інфраструктура» та Nora  замовники можуть оцінити досвід виконавців та якість попередніх робіт.

  • Перевірка фахівців дорожніх структур на належне виконання обов’язків. Аналіз договорів з інженерами технічного нагляду за ремонтом доріг, об’єму їх навантаження та звітів технагляду дає змогу виявити недобросовісне надання послуг та корупційні схеми.

Аналітичний звіт “Вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг України” є другим із серії якісних досліджень, у яких аналізують вплив відкриття даних на галузі економіки України. У вересні презентували перше дослідження про відкриті дані Державної архітектурно-будівельної інспекції України. Звіт підготовлено в межах проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».

Відправ у Telegram

Відправити
Логотип Міністерства та Комітету цифрової трансформації

Міністерство та Комітет цифрової трансформації України

Офіційний веб-сайт