За підтримки Мінцифри вперше досліджено вплив відкритих даних на ремонт та будівництво доріг

17 листопада 2020, 18:27
alt 642
alt 642

За підтримки Міністерства цифрової трансформації в Україні вперше дослідили вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг.

Результати презентовано в аналітичному звіті

“Розвиток відкритих даних в Україні — невід’ємна частина цифрової держави, яку ми створюємо. Відкриття даних у сфері будівництва доріг підвищить прозорість роботи відповідних органів влади та дозволить усунути корупцію під час закупівель, дасть можливість протидіяти неякісно виконаним роботам, а також сприятиме рівному доступу до участі у тендерах для всіх учасників ринку”, — розказав Віцепрем’єр-міністр — Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.

Сьогодні завдяки оприлюдненню даних громадськість має доступ до сотень тисяч договорів публічних закупівель у дорожній галузі, що містяться в системі Prozorro. А на Єдиному державному вебпорталі відкритих даних доступні дані про фінансування дорожньої галузі, виконання планових та поточних ремонтів тощо. 

У звіті зібрані рішення на основі відкритих даних, що мають допомогти у розв'язанні проблемних питань дорожньої галузі. Серед них:

  • Боротьба з корупцією. Попри відкритість інформації щодо закупівель, існує низка потенційних корупційних ризиків під час проведення тендерів — штучне завищення вартості послуг, відсутність конкуренції та інше. У 2019 році правоохоронні органи оцінили корупційну складову, що закладена у вартість ремонту та утримання автомобільних доріг, на рівні 10-15% — близько 10-15 млрд грн.

Розслідування та дослідження на основі відкритих даних у системі Prozorro допомагають скасовувати проблемні закупівлі та створювати рівні умови участі у тендерах  для усіх  гравців ринку.  

  • Виявлення змови виконавців. Інструменти на основі відкритих даних та аналіз документів із системи Prozorro допомагають відстежувати поведінку учасників на тендерах, зв’язки між компаніями, де і як вони отримують довідки та готують документи для подачі на тендер тощо.

Так, у 2019 році розслідувачі з’ясували, що десять компаній виграли близько половини усіх тендерів на суму 42 млрд гривень — 48% від загальної вартості підрядів. При цьому низка компаній має спільну структуру власності. 

Серед виявлених порушень виконавців також — недотримання умов конкуренції під час торгів, розподіл діяльності ключових компаній за областями. За даними Світового банку, змова учасників ринку під час закупівель може збільшувати вартість будівництва на 40%. Натомість справедливі умови участі у тендерах сприяють економії державних коштів: за наявності 2-3 конкурентів ціна знижується у середньому на 9%, а за участі 4-5 конкурентів економія для державного бюджету вже становить 21%.

  • Удосконалення процедури закупівель. Аналіз тендерних заявок, рекомендацій та інших документів автодорожніх структур дають змогу виявити порушення у процедурах закупівель та усувати недоліки на законодавчому рівні.

  • Контроль ефективного використання бюджетних коштів. Дані на порталах data.gov.ua та spending.gov.ua дають можливість перевірити невикористані кошти на утримання доріг. Проаналізувати дані щодо ефективності використання коштів, які виділив Державний дорожній фонд у 2018 році на будівництво доріг, можна на порталі  «Моніторинг витрат на будівництво та ремонт доріг» від незалежного експертно-аналітичного центру “Офіс ефективного регулювання” (BRDO).

  • Контроль якості виконання робіт з будівництва, реконструкції та ремонту доріг. Відкриття даних дало змогу створити незалежні інструменти для технічного нагляду за якістю ремонтних робіт. 

CoST — міжнародна ініціатива з моніторингу будівництва та ремонту доріг, які фінансуються державою. Так, у 2019 році виявлені порушення  під час ремонту доріг ліквідовували коштом виконавця робіт, а не з бюджету. Зараз на ресурсі CoST аналізується понад шість тисяч договорів на суму понад 163 млрд гривень за період від 1 серпня 2016 року до сьогодні.

  • Скарги на поганий ремонт доріг. За результатами опитувань соціологічних компаній, незадовільна якість дорожнього покриття є проблемою, яка найбільше хвилює мешканців майже будь-якого населеного пункту або громади. Попри рекордні обсяги фінансування дорожньої галузі у 2018-2020 роках, 95% доріг в Україні перебувають у неналежному стані. 

Завдяки громадським сервісам на основі відкритих даних «Прозора інфраструктура» та «Антикорупційна карта ремонтів» мешканці можуть перевірити стан і якість відремонтованої дороги та повідомити про недоліки владі. 

  • Перевірка підрядників. За допомогою сервісів «Прозора інфраструктура» та Nora  замовники можуть оцінити досвід виконавців та якість попередніх робіт.

  • Перевірка фахівців дорожніх структур на належне виконання обов’язків. Аналіз договорів з інженерами технічного нагляду за ремонтом доріг, об’єму їх навантаження та звітів технагляду дає змогу виявити недобросовісне надання послуг та корупційні схеми.

Аналітичний звіт “Вплив відкритих даних у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг України” є другим із серії якісних досліджень, у яких аналізують вплив відкриття даних на галузі економіки України. У вересні презентували перше дослідження про відкриті дані Державної архітектурно-будівельної інспекції України. Звіт підготовлено в межах проєкту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».

Відправ у Telegram

Відправити

Щотижня надсилаємо дайджест новин

Підпишіться, щоб отримувати листи.

Не ввели email

check
Перевірте пошту та підтвердьте свій email, щоб отримувати листи від Мінцифри
check
Дякуємо. Ви підписані на новини мінцифри.